Herken je dit misschien ook, dat je richting de ‘overgang’ gaat, of er misschien al in zit én behoorlijk last hebt van hoge een werkdruk?
En/of het steeds moeilijker vindt om ‘alle ballen in de lucht te houden’ ?

Troost je daarin ben je niet de enige!

Met name als je een sterk verantwoordelijkheidsgevoel hebt, altijd uitstekend werk af wilt leveren en in hetzelfde tempo door gaat als 5 tot 10 jaar geleden, kun je je echt uitgeput voelen!
En zeker wanneer je ook nog eens een perfectionist bent en niet onder wilt doen voor anderen.
Alle hulde, maar hier ligt ook juist je valkuil!

Er komt altijd een moment dat je wordt ‘teruggefloten’ door je lichaam met allerlei vage, of zelfs heel duidelijke klachten.

Want hoe je het went of keert, in de ‘overgang’ – een periode die wel zo’n 10 jaar in beslag kan nemen- vindt er een intensieve ‘herschikking’ van je hormonen in je lichaam plaats, die sloten energie kosten!

Een druk (werkend) leven belast je hormoonhuishouding ook behoorlijk.
Onderschat ook niet dat er veel dingen in je sociale omgeving nu aan het veranderen zijn. Je kinderen gaan het huis uit en/of je ouders vragen meer aandacht.

Deze combinatie van deze factoren is een beruchte valkuil, op weg naar overbelasting en zelfs naar een burn-out.
(Hoe dat precies zit, leg ik uit in mijn ‘Energiehandboek voor ondernemend vrouwen’)

Realiseer je goed waar en hoe je hier zélf in staat en neem nu de verantwoordelijkheid voor jezelf en je eigen gezondheid, in plaats van eerst die voor je werk, je ouders of je gezin!

Negeer kleine vage klachten nooit; die zijn een voorbode voor serieuze klachten.

Maak vervolgens een duidelijke keuze wat belangrijk voor je is en vraag je omgeving of ze mee kunnen denken hoe je de werkdruk kunt verminderen.

Een nichtje van mij had een goed gesprek met haar baas hierover en het bleek dat ze én makkelijk minder uren kon werken én daarvan ook nog eens meer uren thuis.

Als je de situatie op tafel legt, is er veel vaker een goede oplossing dan je denkt!

Voor verbetering van je klachten van de ‘overgang’, kun je veel bereiken met je voeding en aanpassing van je leefstijl. Daarnaast zijn er ook natuurlijke middelen (kruiden) die je in kunt zetten. Ik hoor het graag als ik je hierbij kan helpen.

 

 

Werkdruk verminderen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.