We hebben het inmiddels wel opgegeven om alle informatie die ons bereikt tot ons te nemen.
Dat geldt zelfs voor alle informatie die voor onszelf en ons werk van belang zou kunnen zijn.
En toch…….gaan we door met zou veel mogelijk snel te scannen en te multi-tasken.
Want stel dat je iets mist wat echt essentieel zou kunnen zijn…..
Is dit uit angst om iets te missen, uit gewoonte of verveling, of om in gezelschap anders niet over de actualiteiten mee te kunnen praten?
Wat de reden dan ook is, het levert niets positiefs op. Eerder negatief. Je belast je zelf er mee en omdat je nooit het idee hebt dat het “af” is, levert op zijn minst een onrustig gevoel op.
Niets en niemand om je heen krijgt jouw échte aandacht.
Berichten blijven niet goed in je herinnering; dus waarom beperk je je niet tot een aantal berichten die je echt goed leest (of hoort), zodat je ze ook goed vast zet in je geheugen of direct tot actie overgaat?
Luister je echt met aandacht naar je partner en familieleden. Dan “hoor” je ook wat er “niet gezegd” wordt en ik kan je verzekeren dat dan veel meer duidelijk wordt.
En wat hebben je collega’s, je klanten, je werknemers echt te zeggen?
(“Read between the lines” geeft je zoveel meer informatie.)
Wat weet je eigenlijk van hen? Zijn er zaken in het privé leven die mogelijk invloed kunnen hebben op het functioneren op het werk? Die zijn mogelijk heel simpel op te lossen.
Daarnaast; als mensen ervaren dat ze echt gezien en gehoord worden heeft dat een positief effect op de loyaliteit en effectiviteit.
Probeer het gewoon eens een weekje; met oprechte aandacht bezig zijn. Ervaar dan hoe je omgeving erop reageert en wat het met jezelf doet.
Zelf ben ik hier vrij goed in en ik ben er van overtuigd dat iedereen dit kan (leren).
En ik verwacht eigenlijk niet anders dat het voor jou ook een bijzondere ervaring zal zijn en je op veel fronten echt wat gaat opleveren!